Οι κυριότερες κατηγορίες windsurf:
- Beginner
- Freeride
- Slalom
- Formula
- Speed
- Freestyle
- Wave
- Ολυμπιακή Κατηγορία RSX.
Όποιο και αν είναι το επίπεδο ενός αναβάτη είναι σίγουρο πως με δυσκολία θα διαλέξει εξοπλισμό αποκλειστικά μιας κατηγορίας καθώς το windsurf είναι τρομερά εθιστικό άθλημα.
Ας ξεκινήσουμε την περιγραφή των κυριότερων κατηγοριών windsurf, με σκοπό να σας βοηθήσουμε στην σωστή επιλογή εξοπλισμού.
Freeride:
Τα Freerides αποτελούν ίσως τη μεγαλύτερη και πιο δημοφιλή κατηγορία windsurf.
Αποτελούν δε το πρώτο «σκαλοπάτι» του αρχαρίου που ανεβαίνει επίπεδο μια και είναι για σκάφη σχετικά φιλικά και εύκολα στη χρήση και ικανά για ένα ευρύ φάσμα συνθηκών. Για το λόγο αυτό, τα σκάφη freeride έχουν το μεγαλύτερο εύρος στα χαρακτηριστικά τους σε σχέση με τις υπόλοιπες κατηγορίες.
Πρόκειται για σκάφη από 90 – 170 λίτρα και πλάτους από 60 – 85 εκατοστά. Στα freeride σκάφη, συνήθως χρησιμοποιούνται no cam πανιά με κύριο χαρακτηριστικό την ευκολία χρήσης.
Τα freeride σκάφη έχουν και κάποιες υποκατηγορίες όπως είναι τα freemove, crossovers, freerace και freewave. Πρόκειται ουσιαστικά για σκάφη που έχουν χαρακτηριστικά περισσότερο προς μία από τις επόμενες κατηγορίες που θα αναφέρουμε, χωρίς όμως να χάνουν το βασικό χαρακτηριστικό ενός freeride σκάφους που είναι η φιλικότητα προς το χρήστη.
Πολλές φορές δε αποτελούν «το πρώτο βήμα» για κάποιον μέσο windsurfer, προς μία πιο dedicated κατηγορία. Ένα freerace σανίδι πχ, έχει σχεδίαση τέτοια ώστε να είναι πιο γρήγορο από ένα συμβατικό freeride, χωρίς όμως να είναι εξίσου γρήγορο με ένα dedicated slalom, προσφέροντας μια μέση λύση.
Slalom:
Η κατηγορία slalom «βγήκε» μέσα από το αγωνιστικό windsurfing και συγκεκριμένα από το … Slalom J Οι αγώνες Slalom διεξάγονται συνήθως με δύο τρόπους :
- Δύο σημαδούρες τοποθετούνται έτσι ώστε μεταξύ τους να δημιουργείται μια νοητή ευθεία, κάθετη προς τον άνεμο. Οι αναβάτες καλούνται να κάνουν κάποιες διαδρομές μεταξύ αυτών των δύο σημαδούρων σε σχήμα «8». Ο τερματισμός και η εκκίνηση ορίζεται από τη μία σημαδούρα και το σκάφος εκκίνησης. Ο στίβος έχει πορεία όρτσα και δευτερόπρυμα.
- Αγώνες downwind όπου οι σημαδούρες τοποθετούνται έτσι ώστε ο αγώνας να διεξάγεται όλος σε πορείες δευτερόπρυμα χωρίς να περιέχει όρτσα.
Και στις δύο περιπτώσεις το κυρίως ζητούμενο είναι το γρήγορο πλανάρισμα, οι όσο το δυνατόν υψηλότερες ταχύτητες σε συνθήκες αγώνα και η ευκολία για γρήγορες πλαναριστές μπότζες στις σημαδούρες.
Στα slalom σκάφη χρησιμοποιούνται κυρίως πανιά με campers, που δίνουν σταθερό προφίλ στο πανί, βγαίνουν δυσκολότερα over και συνεπώς μπορούν να επιτρέψουν στον αναβάτη να κρατά μεγαλύτερη ιστιοφορία από ένα no camper πανί και να αναπτύσσει μεγαλύτερες ταχύτητες.
Speed
Τα τελευταία 20 χρόνια το windsurf αποτελεί ένα από τα γρηγορότερα ιστιοπλοϊκά σκάφη, έχοντας σπάσει κατά καιρούς αρκετά records.
H μεγάλη αρχή έγινε στις 21 Ιουλίου 1986 όταν ο Pascal Maka με 38.86kts έσπασε το για 14 χρόνια record του Crossbow II, κάνοντας το windsurf για πρώτη φορά το ταχύτερο ιστιοπλοϊκό του κόσμου. Σήμερα το record το κατέχει από το 2008 ο Antoine Albeau με 49.09 το 2008 και 52.05 knots το 2012.
Η μάχη για το σπάσιμο των 52.05 knots είναι στα φόρτε της και το speed surfing έχει επανέλθει δυνατά στο προσκήνιο.
Περισσότερα για το Speed Windsurfing στα: www.sailspeedrecords.com και www.gps-speedsurfing.com.
Formula:
Η κατηγορία Formula ξεκίνησε αρχικά σαν ένα project, όπου το ζητούμενο ήταν η δημιουργία εξοπλισμού ικανού να πλανάρει σε όσο το δυνατόν λιγότερο αέρα.
Αποτέλεσμα αυτού ήταν η κατασκευή ιδιαίτερα πλατιών σκαφών με μεγάλα fins ώστε αφ’ ενός να μπορούν να σηκώσουν μεγάλη ιστιοφορία (10m2+) και επιπλέον να προσφέρεται από το σκάφος μέγιστη αρχική πλευστότητα στον αναβάτη πριν το πλανάρισμα. Αυτή όμως ήταν απλά η αρχή.
H φθίνουσα πορεία της κατηγορίας race board στα τέλη της δεκαετίας του ’90 σε συνδυασμό με την «υπόσχεση» της formula για windsurfing σε ακόμα μεγαλύτερο εύρος συνθηκών ήταν αρκετά για να δημιουργήσουν κάτι νέο.
Η κατηγορία Formula σύντομα εξελίχθηκε σε μια σημαντική κατηγορία race δίνοντας μία νέα πνοή στο αγωνιστικό windsurfing. Πλέον είναι αναγνωρισμένη class από την ISAF με συνεχείς διεθνείς αγώνες τα τελευταία 10 χρόνια.
Οι δε αγώνες έφυγαν από το αρχικό “light wind project” και διεξάγονται ακόμα και σε συνθήκες με ένταση ανέμων 30knots.
Παρ’ ‘όλα αυτά, εξαιρουμένων των αθλητών, οι καλύτερες συνθήκες formula για τον απλό χομπίστα είναι ασθενείς έως μέτριοι άνεμοι και flat νερό.
Περισσότερα για τη Formula μπορείτε να δείτε στο www.formulawindsurfing.org .
Freestyle:
Η πιο «φρέσκια» και ραγδαία αναπτυσσόμενη κατηγορία windsurf είναι το freestyle.
O όρος «φρέσκια» δεν αφορά μόνο στο ότι έχει μόλις 9 χρόνια ζωής στο αγωνιστικό windsurfing αλλά είναι η κατηγορία που συνεχώς αναπτύσσεται με νέες φιγούρες, έχει βάλει πολύ έντονα το νέο αίμα στο sport και ταυτόχρονα με τις εντυπωσιακές φιγούρες των freestylers έχει δώσει νέα πνοή στο sport.
To freestyle είναι η κατηγορία που δίνει έμφαση στις φιγούρες. Προσομοιάζει αρκετά το skateboard και το freestyle snowboard και γίνεται καλύτερα σε flat νερά. Γνωστές freestyle φιγούρες : Vulcan, Spock, grubby, flaka, ponch, willy skipper, shaka, wymaroo κλπ
Τα σκάφη freestyle έχουν σαν κύρια χαρακτηριστικά το εύκολο πλανάρισμα, το πολύ καλό pop (άλμα) σε flat νερό και την ικανότητα για slide (στο πλάι, με την πρύμνη ή 360 μοίρες).
Περισσότερα για το freestyle στα www.pwaworldtour.com, www.efpt.net και πολλά moves στο www.continentseven.com.
Wave:
Άσχετα με το πώς εξελίχθηκε το sport και τις τόσες κατευθύνσεις που έχει πάρει σήμερα, ας μην ξεχνάμε πώς «πατέρας» του windsurfing είναι το surf στο κύμα.
Αν και η Ευρώπη ήταν αυτή που συνέβαλλε τα μέγιστα στην εξάπλωση του windsurf, πρέπει να θυμόμαστε ότι αναπτύχθηκε στα κύματα της Hawaii και υποστηρίχθηκε από το γενικότερο surf culture.
Ίσως για αυτό το λόγο το wave windsurfing να εξακολουθεί να θεωρείται ότι πιό αντιπροσωπευτικό του sport και σε
παγκόσμιο αγωνιστικό επίπεδο ο τίτλος του wave champion να είναι ο σημαντικότερος.
Τα σκάφη wave διαφοροποιούνται σε σχέση με τις υπόλοιπες κατηγορίες κυρίως λόγω του ότι:
- Στο πλανάρισμα του σκάφους συμμετέχει το κύμα
- Πρέπει να έχει ιδιαίτερη ευελιξία στο κύμα
- Πρέπει να έχει το καλύτερο δυνατό άλμα.
Από αγωνιστικής άποψης, οι αγώνες wave γίνονται σε ακτές με κύμα και στη βαθμολογία των αθλητών μετράνε τα jumps και τα rides.
Στα άλματα κυριαρχούν μανούβρες όπως τα forward loops, back loops, table tops, push loops αλλά και πολλές άλλες καθώς και συνδυασμοί αυτών.
Στα rides οι αναβάτες ταξιδεύουν πάνω σε ένα κύμα όπως και στο surf αλλά με το επιπλέον πλεονέκτημα της δύναμης που δίνει το πανί έχουν τη δυνατότητα για περισσότερες εντυπωσιακές μανούβρες.
Περισσότερα για τους αγώνες wave στο www.pwaworldtour.com .
Ολυμπιακή Κατηγορία:
To windsurfing ως Ολυμπιακό άθλημα, ακολουθεί τη φιλοσοφία του “one design”. Αυτό σημαίνει πώς όλοι οι αθλητές αγωνίζονται με πανομοιότυπο εξοπλισμό, έτσι ώστε τα κριτήρια να είναι αποκλειστικά οι ικανότητες του αθλητή σε θέματα τεχνικής, τακτικής αγώνα και φυσικής κατάστασης.
Στην Ολυμπιάδα οι αγώνες windsurfing γίνονται σε ιστιοπλοϊκό «ολυμπιακό τρίγωνο» όπου οι πορείες έχουν όρτσα, δευτερόπρυμα και πρύμα. Η επιλογή του σκάφους γίνεται με βάση το όσο δυνατόν μεγαλύτερο εύρος συνθηκών μπορεί αυτό να πλεύσει και να διεξαχθούν αγώνες αλλά και να είναι ικανό να αντεπεξέλθει ικανά στις πλεύσεις του Ολυμπιακού τριγώνου.
Για την τελευταία Ολυμπιάδα, σαν Ολυμπιακό σκάφος έχε επιλεγεί το RS-X. Tα τεχνικά του χαρακτηριστικά είναι : όγκος 220lit, μήκος 286cm, πλάτος 93cm, βάρος 15,5 κιλά, έχει fin 60cm ενώ διαθέτει και καρίνα.
Οι άντρες τρέχουν με πανί 9.5m2 ενώ οι γυναίκες με 8.5m2. Και τα δύο πανιά είναι 7 μπάνελα με 2 campers.
Άν και το RSX φτιάχτηκε με σκοπό τη συμμετοχή του στην Ολυμπιάδα, η κλάση που έχει δημιουργηθεί λειτουργεί όπως όλες οι ολυμπιακές κλάσεις ιστιοπλοΐας διοργανώνοντας συνεχώς αγώνες σε παγκόσμιο επίπεδο.
Επιπλέον τα τελευταία χρόνια έχει αναπτυχθεί σημαντικά μια καινούρια προολυμπιακή κατηγορία, το BIC TECHNO που απευθύνεται σε παιδιά κάτω των 17 ετών.
Περισσότερες πληροφορίες για την Ολυμπιακή κλάση, μπορεί κάποιος να βρει στο www.rsxclass.com